lördag 29 april 2017

Valborgs långpass

Jag springer normalt med TSM på söndagarna men den senaste tiden har jag inte kunnat hänga med dem för att söndagarna bjudit på andra roligheter. Så är det även den här söndagen. Men det är inget att misströsta för, man får helt enkelt hitta på sina egna långpassrundor.

För att variera den vanliga långrundan, Farsta Strand-Vidja-Huddinge-Farsta Strand så tar jag den här lördagen mig ut på andra äventyr. Rundan blir Tungelsta till Farsta Strand och jag har beräknat att det blir cirka 22km. Om man vill utöka det här långpasset med 5km, till 27km, kan man åka en station till Hemfosa istället för Tungelsta. Men 22km blir en alldeles lagom sträcka eftersom jag är lite efter i långpassen, TSM:arna roar sig med 30km:s rundor den här tiden på året.

Tungelsta till Farsta Strand, med option på Hemfosa.
22km/27km

** Uppdatering **

Det gick bra!
Jag blev lite övermodig när jag satt på pendeltåget så jag sprang från Hemfosa trots att jag inte tänkt det. Jag tänkte att 5km mer eller mindre inte spelar någon roll, vilket det ju gör i slutändan. Det blev totalt 27km i riktigt skönt aprilväder. Lite kyligt och bitvis rätt hård motvind var det dock.

Ett par av ställena var luriga att hitta på. Framförallt i Tungelsta, eftersom det byggs om en massa längs pendelspåret, och sen delen förbi sjön Öran, där det är många små skogsvägar lite "härsan och tvärsan". Sen är passagen från Lissma till Vidja svår att hitta om man inte sprungit där förut.

Om du ska springa den här sträckan eller liknande sträckor, ta med karta och mobiltelefon. Mobilen bör vara fulladdad och det kan även vara lämpligt att ta med ett batteripack eftersom GPS:en för mobilkartan drar mycket batteri.

fredag 28 april 2017

Dagens soundtrack

The Chainsmokers & Coldplay - Something Just Like This


fredag 21 april 2017

Ögonblick i Farsta

Ögonblick i Farsta
Ljuset i tunneln.
Trångsund

tisdag 18 april 2017

lördag 15 april 2017

onsdag 12 april 2017

måndag 10 april 2017

Självkörande bil 2020 (?)

Enligt Nissan ska de lansera en helt självkörande bil 2020.
Bilen testas för fullt redan idag och Fully Charged har fått en (mycket imponerande) provtur.

söndag 9 april 2017

Ögonblick i Farsta

Ögonblick i Farsta.
Välanvänd graffitivägg, eller så är det dagiset runt kröken som varit i farten...
Farsta Strand.

torsdag 23 februari 2017

Framtiden runt hörnet

Den i min mening intressantaste (eller mest fascinerande) Wikipedia artikeln numera är "List of nearest terrestrial exoplanet candidates".

Inse att vi nu känner till drygt 15 jordlika planeter inom 20 ljusårs avstånd. Av de planeterna är hela 6 stycken troligen i den beboeliga zonen runt sina stjärnor.

Inse vad det betyder. Vårt lilla solsystem har precis fått grannar! Som är inom räckhåll!

Jag säger inte att vi kommer åka dit än på ett tag, men ge det ett par år med utveckling av robot teknik och rymddrift så kommer vi kunna undersöka planeterna på nära håll. 20 ljusår är klart nåbart.

måndag 16 januari 2017

15 minuter om dagen - Hopprepsutmaningen!

15 minuter om dagen - Mer träning ska inte behövas för att hjärta och kropp ska må bra har jag hört. Paulo Roberto har dessutom en bok som heter just "Träna en kvart om dagen". Jag tror det i alla fall är bra och 15 minuter om dagen kan alla få in.

Det är säkert en och annan där ute som gjort ett och annat nyårslöfte om att dyrt och heligt börja träna i år (också). Att då gå och köpa ett svindyrt gymkort är ju inte det roligaste. Dessutom har man kanske inte tiden till att gå till gymmet. Ett gympass tar lätt 2 timmar med transporter etc. Här kommer 15 minuters-träningen till sin fulla rätt!

Mitt mål med denna utmaning är att det ska ge 15 minuter träning med en totaltid på max 20 minuter.

15 minuters träning är dock relativt svårt att få bra utdelning på, det är kort tid. Att läsa Paulos bok är bra inspiration men varför inte kick-starta det hela med en utmaning!

Dessutom handlar vardagsträning till stor del om att få in rutiner och då är det bra att tidigt känna att man utvecklas och motiveras.

*** Hopprepsutmaningen ***

Hopprep är inte det bara barnsligt?
Det kan tyckas att det inte är så tufft med hopprep men samtidigt så kör boxarna en massa hopprep. Då är det rimligtvis inte helt barnsligt... Eller?
-Självklart är hopprep grymt bra träning! Hela kroppen aktiveras!

Vecka 1 - Komma igång och 5 minuter om dagen

Längd på hopprep.
Först behöver vi  komma igång. Köp ett hopprep eller ta ett du har hemma. Anpassa repets längd så att handtagens ändar kommer i axelhöjd när du står på repet med ena foten, se bilden. När du blir bättre kan du korta ner repet mer.

Nu börjar det roliga!
Om du är som jag och hoppade hopprep sist för sisådär 25 år sedan så har du något att se fram emot nu. :)

Ta fram en timer, t.ex. en ägg-klocka, sätt den på 5 minuter och kör igång.

Fem minuter om dagen kommer räcka första veckan. Ta det lugnt. Jobba framförallt på tekniken och att få in rutinen nu första veckan. Det sista vi vill i det här läget är att skapa ett stressmoment. Om det inte är roligt slutar man. Vi vill skapa en bra rutin som håller länge och då måste det vara roligt. Kämpa på. Känn att tekniken blir bättre dag för dag.

Pulsen kommer igång fort av hoppreps-hoppandet och puls är exakt det vi är ute efter. För att 15 minuters träning ska ge effekt behöver vi göra effektiva träningsmoment och hopprep är ruskigt effektiv träning.

Vecka 2 - 10 minuter om dagen

Träningstiden ökas till 10 minuter per dag.

Vecka 2 handlar framförallt om att få in rutinen. Nu börjar tekniken sätta sig, än fast det är lång väg kvar innan den är bra.

Om det börjar bli stressande att utföra träningen i det här läget är det verkligen problematiskt. Sänk prestationskraven och fokusera bara på att köra 10 minuter. Kvalité eller prestation är ointressant. Även vältränade personer har problem att hålla igång hopprep kontinuerligt i 10 minuter. Det är även lätt att skjuta över målet i det här läget. Ta det lugnt och tänk på att målet är långsiktigt.

I slutet av vecka 2 kan du fundera på hur träningen känns. Börjar du bli bekväm med en hög puls? Har ditt humör påverkats? Är det roligt? 

Du kanske var värsta atleten redan innan? Visst är det skönt att så lite som 10 minuters hopprep får igång kroppen så mycket! :)

Vecka 3 - 15 minuter om dagen

Nu sitter det. Tekniken börjar falla på plats. Rutinen har kommit in.

Om du känner att 15 minuter är för mycket i det här läget, backa då tillbaka till 10 minuter per dag. Huvudsaken är att röra på sig och få pulshöjning en gång om dagen. Som sagts tidigare, kvalité eller prestation är ointressant. Det viktiga är att man gör något och att det är roligt så man fortsätter!

Vecka 4 - 15 minuter om dagen.

Orkar du köra ett helt 15 minuters-pass utan att vila? - I så fall är du grym!

Kan du köra ett helt pass utan att snubbla på hopprepet? - I så fall avundas jag dig...

Vecka 5 - Första målet uppnått - Nu är det bara att fortsätta!

När du klarat av att köra Hopprepsutmaningen varje dag i fyra veckor har du verkligen gjort dig förtjänt av ett stort "HURRA". Grattis!

Bara för att Hopprepsutmaningen är över är inte den dagliga träningen i ditt liv över. 15 minuter träning varje dag, gärna med hopprep, är det minsta vi kan ge våra kroppar. Din kropp kommer tacka dig om du fortsätter.

Håll i! Bra rutiner ska man vårda. Så fortsätt hoppa hopprep 15 minuter om dagen.

Lycka till!

lördag 14 januari 2017

Blocstock Telefonplan!

Det var grymt. Så klart!

Blocstock på Klättercentret vid Telefonplan alltså. Eric Karlsson Bouldering på Youtube har gjort en grym video om eventet, kolla in den!

Nästa Blocstock (del 3 av 3) går av stapeln 17/2 på Akalla-anläggningen. C u there! :)


tisdag 10 januari 2017

Sch, tyst, lyssna

Varje söndag går jag förbi Kungliga musikhögskolans nya konstverk Sch, tyst, lyssna. Konstverket passar onekligen väldigt bra på platsen och får en att fundera på vad det är för ljud som visas.


Nu vet vi det! Sch, tyst, lyssna


P.s.
Ett annat konstverk jag ser ofta för tillfället är "flytande, rinnande, droppande…dripp, dropp". Det är som schysst konst ska vara, oförståeligt, göra att man funderar på vad det är man ser och skapa en tveksamhet om det är vackert eller fult.

söndag 8 januari 2017

En perfekt dag för långpass

-5° och strålande solsken. En perfekt dag för långpass.
Farsta, 2017-01-08, kl. 08.50

lördag 7 januari 2017

Endast elbilar i Stockholms centrum f.o.m 2020

Transportstyrelsen har gjort en utredning på regeringens uppdrag angående fordonstrafik i städer. Där ger de bland annat rekommendationen att Stockholm centrum ska bli fossilfritt (miljöklass 3) från och med år 2020. Alltså ska bara elfordon (bilar, motorcyklar, mopeder, lastbilar, etc.) tillåtas i centrum.

Vad som räknas som Stockholm centrum specificeras inte i detalj utan de exakta zonindelningarna överlämnas till kommunen att bestämma.

Vad som än händer hoppas jag att de fossilfria zonerna blir så stora som möjligt. Sverige har hamnat rejält på efterkälken vad gäller elbilar och det är dax att komma ifatt det. Det är redan idag flera storstäder som har fossilfria zoner, som Paris till exempel. Man kan inte veta till 100% hur framtiden ska bli men ett är säkert, fossilbaserade drivmedel är på utdöende och det går fort utför!

Transportstyrelsens pressrelease
Rapporten i sin helhet

söndag 1 januari 2017

Gott Nytt 12,017!

Åren blir bättre och bättre!

Faktiskt!

Än fast det kanske inte känns så alltid så blir faktiskt livet på den här planeten bättre. Det är inte lite bättre det blir heller, det blir avsevärt bättre! Till exempel barnadödligheten är avsevärt lägre idag än för bara några år sedan. 1980 dog mer än 11% innan 5 års ålder, 2015 dog under 5% innan 5 års ålder.

Visst finns det mycket kvar att göra och en handfull länder som har det jäkligt tufft, men för största delen är det attans bra på jorden numera!

Gott Nytt 12,017!!!