tisdag 15 november 2016

Week-end Warrior - Amsterdam

Jag gillar inte Amsterdam centrum.
-Hur kom jag fram till det?

Det hela började med att brorsan fyllde 16 och vi hade lovat honom en week-end-resa eftersom hans storasyster fått det när hon fyllt 16. Vi valde mellan Prag, Berlin och Amsterdam. Amsterdam blev valet (jag hade hellre åkt till Berlin *phff*). Men inget snack om saken, jag trodde det skulle vara trevligt. Jag har varit i Nederländerna tidigare och stormtrivts. Genom jobb och studier har jag varit i de underbara städerna Leiden (Rembrandts hemstad) och Noordwijk, en sommarstad med ändlösa vita stränder. Amsterdam hade jag bara varit en kortare stund i tidigare, men hört bra saker om. Kanaler, konst, våfflor...

Det första som slog mig när vi började planera var att det var svårt att komma på vad vi ville göra. Vi kom liksom inte på något. Vad är Amsterdam egentligen känt för? Tja, förutom red-light district, hasch och kanaler. Där kanalerna var det enda som var aktuellt. Efter ett tag kom vi fram till att stället även var känt för 1700- och 1800-hundratals-konst med Rijksmuseum i spetsen vad gällde utställningar och sen även Anne Frank från Anne franks dagbok, där Anne Frank Huis fanns att besöka. Men sen var det tyvärr slut. Vi tänkte att det var nog tillräckligt, det var ändå bara en week-end och man ska inte stressa ihjäl sig.

Detta blev våra mål:
  1. Åka kanalbåt
  2. Rijksmuseum
  3. Anne Frank Huis
  4. Äta god Nederländsk mat så som poffertjeshagelslag, stroopwafel och majonäs.
Under resan lärde jag mig följande:
  1. Amsterdam centrum är sjukt turistigt och har endast affärer med namnen "Turist shop", "Argentinian steak-house", "Weed shop" och "Sex shop". Och, nej, vi var inte bara i red-light district. Det här gäller hela Amsterdam centrum.
  2. Amsterdam är en kulinarisk öken. Det är svårt att hitta bra restauranger. Om du är ute efter Nederländskt kök eller något seriösare än "Argentinian steak" så förbered dig väl och leta upp restauranger på nätet innan du går ut.
  3. Köp inte IAmsterdam kortet! Det gäller bara på obskyra konstmuseer. Det gäller inte på Rijksmuseum eller Anne Frank Huis. Köp istället separat kort för kollektivtrafiken
  4. Jag tycker 1700- och 1800-hundratalskonst är tråkig. Om du inte är galen i Rembrandt och Van Gogh kan du skippa Rijksmuseum. Än fast det näst intill är obligatoriskt att besöka det om man är i stan.
Nu ska jag inte vara för hård och dra hela Amsterdam över en kant så jag begränsar mig till att jag inte gillar centrala Amsterdam. Ytterområdena utanför centrum verkar riktigt trevliga, speciellt Jordaan, Amsterdam-West och Amsterdam-Zuid. De delarna skulle jag sikta in mig på och besöka mer med det jag vet idag. Men jag kommer nog inte åka tillbaka på ett bra tag, i alla fall inte på semester.

Men vad var bra då? Fanns det något bra!?!

Jo, det finns definitivt bra saker i Amsterdam. De här var bäst:
  1. Anne Frank Huis var suveränt bra och hela Amsterdam-resan var värd detta besök. Gå dit!
  2. Åka kanalbåt är trevligt, avslappnande och bra vila för fötterna. Man ser staden från sin bästa sida och arkitekturen i Amsterdam är klart sevärd. (Husen lutar ut över gatorna...)
  3. Moco galleriet bredvid Rijksmuseum har aktuella konstutställningar som kan vara riktigt intressanta.
  4. Kollektivtrafiken i Amsterdam är riktigt bra. Köp kort för så många dagar du är där och åk spårvagn tills du trillar av! Fördelen med bra kollektivtrafik är att man inte behöver ta det dyraste hotellet i city, utan man kan välja ett prisvärt hotell med en spårvagnshållplats i närheten.

 Bilder!

Van Gogh, Rijksmuseum.
Moco art museum.
Porslin, Kina, Rijksmuseum.
Porslin, Kina, Rijksmuseum.
Kanal.
Kanal.
1800-tals mops, Rijksmuseum.
Amsterdam.
No. 23.
Anne Frank Huis. Ingång.
Dam torget.
Konst i brons i gatan. Red-light district.
Oude Kerk, Red-light district

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar