onsdag 11 februari 2015

MRH - En enkel anatomibok

MyRunningHeart:
Muskler - anatomi och funktion av Marcus Eng.

Jag har haft problem med löparknä här under vintern. Det började i december och blev riktigt illa, jag kunde inte springa alls på tre veckor. Med rehabträning och varsamhet tog jag mig tillbaka och numera känns det helt ok. Jag är dock försiktig och vaksam på symptomen, som ligger och lurar runt hörnet mest hela tiden känns det som. Man blir lite paranoid av eländet...

Så! Jag slog till och köpte en anatomibok för att se om jag kunde förstå eländet som gjorde ont lite bättre.

Jag skulle inte vilja säga att Muskler är den ultimata anatomiboken på något sätt. Den är sparsamt illustrerad, tyvärr är bilderna bara i en vinkel, men den duger rätt bra och är i jämförelse relativt "billig" (175 sek). Dess styrka är enkelheten och att den är extremt lättbläddrad - mycket bra! Den är faktiskt riktigt kul att bläddra i. I alla fall om man gillar sport och muskler...

Boken är mycket bra som underlag för vidare sökningar. Man kollar upp muskeln man är intresserad av, får reda på dess facknamn och söker vidare på nätet.

En riktigt bra grej hade varit att ha ett datorprogram eller app med kroppen och musklerna i 3D så man kan vända och vrida för att se muskler och muskelfästen från olika vinklar. Om du vet något sådant program - skriv då en kommentar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar