torsdag 8 januari 2015

MRH - Prylar, prylar, prylar! CES 2015

MyRunningHeart:
CES 2015 (Consumer Electronics Show) har varit igång i ett par dagar och det mesta av det bästa har lanserats. Ett par prylar står ut som de klart intressantaste tycker jag. Här är de!

AmpStrip

AmpStrip, som jag skrivit om tidigare, är en mycket intressant variant av "smart" hälso logger. Personligen skulle jag aldrig sätta på mig en "smart klocka". Jag tycker det är obekvämt med en klocka på armen hela tiden och jag inte vill ha en klocka så lättilgängligt eftersom jag tycker det är stressande. AmpStrip gör allt rätt i det här fallet. Den är helt självgående och batteriet håller i acceptabla 3-7 dagar (jag hoppas det förbättras så småningom). Den mäter puls, rörelse och hudtemperatur och har ett internt dataminne för 24 timmar, så man måste inte ha med telefonen hela tiden. Mycket smidigt och något man verkligen kan ha på sig 24/7 utan att bli knäpp!

En potential med AmpStrip är inte bara att den mäter ens aktivitet, de skulle dessutom potentiellt kunna varna för att man är på väg att bli sjuk. Detta eftersom ens vilopuls börjar höjas cirka två dagar innan en förkylning bryter ut.

Garmin Vivoactive, Fenix 3 and Epix

Nya sportklockor från Garmin är alltid intressant och så även nu. Dessa klockor börjar knata in på området "smartklocka". Att Garmin försöker ta sin in på området för smarta klockor är ju inte helt förvånande, smartklockorna börjar ju konkurrera med GPS sportklockorna.

Vi får se hur det utvecklas men det är kul att det händer saker på området. Konkurrens driver utvecklingen framåt fort och för tillfället går det i 120km/h.

AirDog

AirDog är en GRYM quadrocopter! Systemet består av en quadrocopter och ett armband. Du sätter på dig armbandet, aktiverar kameran som monterats på quadrocoptern, startar quardocoptern och sen kutar du! eller cyklar, eller kör bil... och då följer quardocoptern efter dig, som en hund i koppel.

Sjukt onödigt men sjukt coolt! ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar