onsdag 28 maj 2014

Spänd förväntan...

T minus 2,5 days until Stockholm Marathon!

Det är med spänd förväntan jag närmar mig den här lördagen. Stockholmmarathon, 42195 meter.

Vägen hit
Jag anmälde mig till loppet i september och började med att trappa ner träningen efter en intensiv träningsperiod för Tjurruset och Stockholm halvmarathon, men jag började konsekvent träna tre gånger i veckan. Under december började jag lägga in långpass på söndagarna., 10-12 km. Under januari ökade jag successivt långpassen till att toppa på 15-17 km.

I det här läget drog jag på mig en rejäl överansträngning i tibialis, inte roligt. "Tur i oturen" lyckades jag dra på mig en till synes ofarlig virusinfektion samtidigt som jag drog på skidsemester till alperna vilket inte helt oväntat gav en rejäl förkylning i släptåg. Vilket sen toppades med en rejäl magåkomma. Summa summarum varken tränade eller jobbade jag på tre veckor. Februari var körd helt enkelt. Men! inget ont som inte har något gott med sig. Tack vare den påtvingade vilan var muskeln i vaden i princip helt återställd och har efter det inte knorrat ett dyft.

Under mars började jag om med träningsökningen med långpass på cirka 12 km som sedan landade på 18-20 km i mitten av april och sedan har jag hållit det med "avbrott" för TSMs provlöpning av halva marathonbanan, 26 km. Det gick riktigt bra och gjorde mig relativt säker på att jag kommer klara distansen.

Under mars köpte jag nya skor som ledde till att en gammal skada i muskelfästet för gastrocnemius gjorde sig påmind. Dock förlöpte det bra och efter cirka två veckor var de problemen borta och skorna insprungna.

Nu, så här i maj, tre dagar innan maran, känner jag mig riktigt laddad. Jag ser till att hålla en bra vätskebalans, äta saker som min mage gillar med en viss tyngd på kolhydrater. Energiläget känns bra, det gör inte ont någonstans och jag har precis joggat ett sista löppass i lugnt tempo.

Det känns bra!


Statistik
Sammanställning sedan årsskiftet, 5 månader, 22 veckor.
(Aktiva veckor inom parentes, cirka 4 veckor var helt utan träning.)
  • Löptillfällen:  50 st
    • = 2,3 st/vecka (2,8 st/vecka)
  • Löpdistans:  475 km
    • = 21,6 km/vecka (26,4 km/vecka)
  • Tid:  46h40m
    • = 2,2 h/vecka (2,7 h/vecka)
  • Medelfart:  10,2 km/h