lördag 19 oktober 2013

Tjurruset re-visited

Här är Tjurruset i all sin glans. En timme av lera, backar, insjöar och svidande mjölksyra nerkokat till 7 minuter.



Filmredigering
Jag har redigerat filmen i Corel VideoStudio X6 och är relativt nöjd med upplevelsen. Programmet är hyfsat lättarbetat och var stabilare än jag förväntat, det kraschade bara en gång. Jag skulle kunna lägga ner en hel del mer tid på redigeringen men kände att jag ville få ut videon innan händelsen (Tjurruset) helt glöms bort, fast det är nog i ärlighetens namn redan för sent trots att det bara gått två veckor. Intressent kommer om 10 månader igen.

Jag kommer nog fortsätta pyssla på filmen som ett sätt att lära mig redigering. Det som framförallt kan förbättras är att få till bra bakgrundsmusik, köra anti-skak-filter på valda delar, förbättra ljusnivåer, förbättra en del övergångar och få till mp4-kodingen bättre.

Annars tycker jag att jag fått till flytet i filmen bra och den är inte för lång trots att allt väsentligt är med. Jag har försökt skapa en rättvis upplevelse av hur loppet faktiskt var. Jag har nog inte lyckats helt med det men det har ändå varit en medvetet grepp (det blev en "dramatiserad dokumentär"). Loppet var till 60% grusväg och det skulle blivit en tråkig film om det skulle fått den platsen. Nu har jag försökt att få fram den känslan genom många mindre klipp på just löpning på grusväg och sedan lagt längre klipp på de intressantare delarna. Det här gör att det trots mina initiala ambitioner ändå framstår som att det var väldigt mycket hinder, trots att det inte var det. Men vad gör man inte för konsten och underhållningen ;)

Om man ska diskutera förbättringar så är bakgrundsmusik något jag kämpat med men inte fått till. Jag fick till slut ge mig och skippade det helt eftersom jag aldrig blev nöjd med det. Det verkliga ljudet fungerade bättre för att få fram känslan av löpning och kämparanda. Det förvånade mig att ljudet var den svåraste delen i filmprojektet, jag var inte beredd på det helt enkelt. Jag har tidigare bara redigerat inspelat live-ljud och har inte insett hur svårt det är att hitta bra (instrumentell) musik som man kan använda fritt utan att behöva oroa sig för stämningar från skivbolag. Sen är det fascinerande hur mycket ljudet påverkar stämningen i filmen. Om bakgrundsmusiken blir det minsta fel sabbar det något otroligt och då, som jag insett, är det bättre att vara utan bakgrundsmusik. Corel VisualStudio X6 har en inbyggd funktion för att automatgenerera bakgrundsmusik och den fungerar vid första ögonkastet förvånansvärt bra, men efter ett tag inser man att det ändå är ytterst svårt att få till det så det passar filmen. Då är det bättre att använda web-tjänster som YouTubes AudioLibrary eller liknande (tips om fler tjänster för fri musik tas tacksamt emot!) för att sedan klippa och mixa ihop ett bra soundtrack.

Vad har jag lärt mig av det här då?
-Jag har framförallt lärt mig att det tar tid att redigera film. Jag kom hem med 1,5h oredigerad film och har lätt lagt 5h på redigering och då tycker jag bara att det är ett acceptabelt resultat, men inte mer, och ljudet har i princip inte redigerats alls. Men det har varit roligt i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar