lördag 5 oktober 2013

Filmredigeringsprogram 2013, för MS Windows

Filmredigeringsprogram... vilket är bäst?

Jag sitter i dilemmat att hitta ett bra och inte allt för dyrt filmredigeringsprogram i "semi-pro" eller "pro-consumer" segmentet. Hittills har jag kommit fram till att följande är värda att ta en närmare titt på:
Jag har även kollat lite på Adobe Premiere Pro CC (~2400kr/år) och SONY Vegas Pro (~5000kr) men på grund av deras prisnivå är de inget alternativ, de faller under "professional" segmentet helt enkelt. Det finns en hel del bra filmredigeringsprogram som tyvärr bara funkar för Mac (t.ex. RedGiant) och de täcks inte här heller.

Vilket filmredigeringsprogram använder du eller vilket gillar du bäst? lämna gärna en kommentar!

Vad jag är ute efter
Det finns tre grundpelare i ett filmredigeringsprogram:
  • Klippning och ordning av bild och ljud.
  • Effekter
  • Importering och Exportering
Hanteringen av bild, ljud, klippning och ordning ska vara så enkelt som möjligt, det är inga konstigheter och det här finns även i de enklaste gratisalternativen. Den här biten är oftast det som avgör om man gillar ett program eller inte eftersom 80% av jobbet görs med de här funktionerna.

Effekterna är oftast det som programmen profilerar sig med och flera program finns i olika utgåvor med olika effektpaket. Det jag framförallt vill ha är bildstabilisering, bildförbättring, text- och bild-överlagring, timelaps-konvertering, enkla men snygga övergångar mellan klipp (fade in, fade out, etc.) och sist men inte minst enkel ljudredigering. Jag tycker att det är bättre att programmet har få men användbara effekter.

Vad gäller importering och exportering tycker jag det ska hållas så enkelt som möjligt, för det kan göras sjukt komplicerat om man vill. Uppladdning till olika web-tjänster struntar jag i utan det som är intressant är vad för codecs som stöds och följer med. Vad gäller importering är det ju viktigt att programmet kan hantera filerna som ens hårdvara producerar och vad gäller exportering är jag i princip bara intresserad av H.264/AVC bild med AAC stereoljud i MP4 container. Passar inte import och export-alternativen dig så är programmet i princip oanvändbart. Så innan du köper ett program, se till att testa med trial-versioner att programmet klarar av dina filer.

Programmen

KDEnLive (gratis)
Det här programmet är tyvärr bara tillgängligt på Linux men eftersom det är en personlig favorit och jag använt det ganska mycket tidigare så har jag ändå med det i den här listan, så vet ni vad jag har för preferenser om inte annat. Programmet är inte det lättaste att komma igång med men ändå inte särskilt mycket svårare än de andra programmen. Grundfunktionerna för klippning, övergångar, ljudinlägg etc. är riktigt bra och kraftfulla.
Effekter och funktioner i programmet är tillräckliga och det kommer fler hela tiden, men riktigt avancerade bildbehandlingseffekter saknas.
Exportering och importering är beroende på vad du installerat på din dator. Så ska du hantera andra filer än fria format är det rejält krångligt.

Det här programmet är bra och lättanvänt men är inte tillräckligt kompetent för det jag är ute efter. Ett bra instegsprogram i alla fall.

Lightworks (gratis)
Av det lilla jag har kört det här programmet så verkar det helt ok men det krashar för mig konstant och jag är inte överförtjust i gränssnittet. Men det är gratis och verkar erbjuda bra grundfunktioner för klippning och bara på grund av det är det värt att testa innan man gör någon annan investering. Det verkar dock inte ha direkt mycket effekter inbyggt, men jag kan ha missat det. Jag letar vidare efter något bättre.

Corel VideoStudio X6 (Pro ~700kr) (Ultimate ~870kr)
Det här programmet har jag störst förhoppningar om. Det verkar riktigt bra och det lilla jag kört är rappt, snyggt, lättanvänt och användbart!
Det ingår ett par riktigt bra effekter, bl.a. motion-tracking tillsammans med animeringsfunktioner för bild-i-bild, specialfunktion för att göra stop-motion film, ett gäng övergångseffekter, bildstabilisering och en bra importeringsfunktion av bilder för att göra time-lapse-film.
Exportering och importering är funktionsmässigt så bra som det kan bli och dessutom lättanvänt, men programmet är uselt på att hantera hög belastning. När man exporterar ett projekt så klagar Windows på att programmet hängt sig och slutat svara trots att det inte gjort det. Det här gäller främst om man hanterar stora in-filer, vilket man i princip alltid gör när det gäller film.
Bildstabiliseringen som följer med i Pro versionen är ganska usel så fundera på att köpa Ultimate versionen om du vill ha en seriös funktion för det. Ultimate versionen kostar ~870kr, inte direkt mycket mer alltså.

Efter att hela livet blivit bombarderad med spam och bloatware från den här tillverkaren så är jag rejält skeptisk till allt de gör. Till en början verkade programmet bra men tyvärr föll det ganska platt när jag började använda det.
Effekterna i programmet är tyvärr mest av stilen "födelsedag" "på stranden" och liknande, roliga saker. Visst är det snyggt, men inte direkt användbart om man ska göra något seriöst.
Programmet kan bara hantera 2500 filer åt gången så time-laps-funktionen, som ändå verkar helt ok, är klart begränsad och inte tillräcklig för mig. Jag behöver kunna hantera åtminstone 20.000 filer, det blir 17.280 bilder på en dag om man tar en bild var 5:e sekund. Framförallt blir det krångligt att hantera så många filer. Då är det bättre med en dedikerad time-laps-importeringsfunktion, som i Corel VideoStudio.
Att exportera filer är mycket lätt och alla format man kan tänkas vilja exportera i finns.
På plussidan måste nämnas att programmet är mycket stabilt, användarvänligt och snyggt. Jag skulle säga att programmet passar utmärkt för att göra privata familjefilmer. Man får jobbet gjort fort och det finns gott om roliga effekter.

Pinnacle Studio 16 (Studio ~500kr) (Plus ~900kr) (Ultimate ~1200kr)
Jag har inte testat detta program själv men vad jag sett av tutorials på Youtube så verkar det vara väldigt likt Corel och Cyberlink. Standard versionen verkar ytterst slimmad medans Ultimate versionen är riktigt välutrustad med effekter från Red Giant som annars gör proffesionella effekter.
Det verkar vara ett mycket intressant program som är värt att kolla närmare på, speciellt Ultimate versionen.

Jag hade inga egentliga förväntningar på det här programmet mer än att jag hört och läst på nätet att SONYs professionella filmredigeringsprogram, SONY Vegas, är väldigt populärt. Jag har dock aldrig använt Vegas och knappt sett det heller.
Det första man slås av när man startar programmet är att det har ett par år på nacken, det är inte vackert. Utseendemässigt är det väldigt likt KDEnLive så jag kände mig hemma direkt men efter att sett Corel och CyberLinks program känns det onekligen gammalt. Men det betyder ju inte att det är dåligt, tvärt om kan det betyda att det är väl inkört, har få buggar och många tillägg. Så verkar vara fallet, programmet är mycket stabilt.
Att importera foton för att göra time-lapse-film är exemplariskt och enkelt. Att jobba i programmet är också enkelt, i alla fall om man är någorlunda hemma med grundkoncepten bakom digital filmredigering (vilka inte är självklara).
Vad gäller effekter verkar det finnas gott om olika bildjusteringseffekter och övergångseffekter men inte så mycket overlay- och animerings-effekter. Grundläggande text-overlay och enklare rullande text eller bild-på-bild finns i alla fall. Det går att lägga till 3:dje-parts tillägg så det kan nog finnas en hel del till på den fronten, men det har jag ingen koll på.
Exportmöjligheterna är helt ok, om än aningen krångliga. Formatmässigt saknas inget i alla fall.

Att tänka på
Filmredigering kräver en hel del av en dator så jag rekommenderar att du har minst 8GB ram-minne och en SSD-hårddisk för att få ett vettigt flyt i redigeringsarbetet. Processorkraft är inget som är kritiskt i själva redigeringsarbetet men är något man inte kan få nog av när man exporterar filmen. Räkna med att det tar ca. 10 gånger längre tid att exportera en film än den är lång om du sitter på en normal dator av 2012 års modell.

Slutsats
Efter att ha testat igenom programmen lite snabbt så fastnade jag inte helt oväntat mest för Corel VideoStudio Pro och SONY MovieStudio Platinum. Jag kan inte säga att det ena programmet är bättre än det andra men Corels program är onekligen rejält mycket modernare och mer lättarbetat än SONYs, om än aningen instabilt emellanåt. Pinnacles program har jag inte tittat närmare på men det kan vara värt att kolla in.

En sak som slog mig under testerna av programmen var hur lika Corel, Pinnacle och CyberLinks program är. Efter ett tag insåg jag dock att de inte bara är lika varandra, de är lika Adobe Premiere...

Här är ett litet filmexempel jag svängde ihop med Corel VideoStudio Pro:


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar