söndag 7 april 2013

Löplust, eller inlägget som skulle hetat Löploggning.


Jag började skriva det här inlägget med avsikten att skriva om löploggning och en riktigt cool pulsklocka (Mio Alpha) men ganska snart insåg jag att det inte var därför jag satt här och skrev.

Först och främst ska jag erkänna en sak... Jag har tappat rejält med löpkapacitet under vintern och det gör mig ont.

Det är psykiskt jobbigt att inse att man är sämre än man kunnat vara och att det inte finns någon annan än sig själv att skylla på. Konditionen är det egentligen inget fel på, jag har åkt en hel del längdskidor under vintern. Egentligen är det alltså ett träningsval jag gjorde i höstas som jag nu får "lida" för.

Jag behöver en nytändning som tar bort fokus på prestation (som bara gör mig nerstämd) och istället återger mig lusten i löpningen.

Ett första steg i att återfå löplusten tror jag är att ändra på loggningen av löprundorna. Att logga sina löprundor är roligt och motiverande. Jag använder en Garmin Forerunner 110 och får sporrande grafik och statistik med tid och avstånd. Jättekul! Jag känner tyvärr att den feedbacken är för prestationsinriktad just nu. Det stör det väsentliga med träningen, att må bra och njuta av aktiviteten. I det här läget är det dessutom viktigare att jobba med uppbyggande träning och undvika överansträngning så jag inte skador mig. Därför tänker jag byta från GPS tracking till pulstracking ett tag och se om det blir roligare och undviker den negativa stressen med avstånd- och hastighetsmätning.

Det positiva med det här bytet blir:

  • Man kommer igång på en gång och behöver inte vänta på GPS:en.
  • Löpningen blir anpassad till dagsformen och störs inte av "distans stress" eller "fart stress".
  • Batteritiden blir mycket bättre eftersom pulsmätning inte drar alls lika mycket ström som GPS.
Det negativa:
  • Löprundans geografi sparas inte.
  • Distans sparas inte.

Jag hoppas det här kommer ge mig en nytändning i min löpträning. Vid ses i spåret!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar