tisdag 21 februari 2012

Göteborgsvarvet

Nu är det dax, att börja lägga upp träningen inför Göteborgsvarvet.

Solen är uppe längre, temperaturen börjar bli behaglig(are) och snart är isen borta. Så inga undanflykter! Dessutom ska man öka sin träningsdos försiktigt för att undvika skador, max 10% per vecka brukar rekommenderas, så nu är rätt tid att starta om man tagit det lugnt under vintern. Mitt personliga mål är att komma upp i 25km löpträning i veckan, med enstaka längre svängar. För tillfället ligger jag på ca. 16-20 km/vecka så det är inte långt kvar. Två-tre veckor till så är jag där jag tänkt. Sen tänkte jag hålla det tills det är dax för varvet.

Det här är mitt mål att träna per vecka (faktiska dagar varierar):
  • Tisdag: Mellanrunda. 5-7km i valfritt tempo.
  • Torsdag: Intervallrunda. 2km uppvärmning - 2km intervaller - 1km nervarvning.
  • Lördag: Långrunda. 10-15km i lugnt tempo.

Det tror jag är det bästa för mig. Dels tror jag att jag kommer orka med det här schemat och så tror jag att det kommer förbereda mig helt ok för varvet. Att ta sig runt varvet på under 2 timmar hade varit drömmen, men jag tror att kommer gå saktare. Dels för att jag aldrig sprungit loppet tidigare och för att jag startar låååångt bak i startfältet och då alltså kommer få det trångt. Ska bli spännande att se hur det går!

2 kommentarer:

  1. ja du Johan förstår vad du menar med att det inte finns några undanflykter längre det är väl bara att starta upp. Ska börja till helgen med en kort och behaglig vända får jag se hur mycket ork sonm finns kvar efter den här vintern. Hälsningr från en ganska motsträvig mor

    SvaraRadera
  2. Man kan ju alltid lägga in en "Dolph" också, alltså var 4:e vecka helt ledig för återhämtning. Det tror jag är en bra grej.

    SvaraRadera