onsdag 21 december 2011

Den här bloggposten innehåller nötkräm och en 40-åring

Nötkräm, visst är det kanske det godaste som finns!?!
Inte nog med det, det är (inte helt förvånande) fullsmetat med energi, proteiner, mineraler och vitaminer. Det gör nötkräm till ett kraftfullt verktyg för att få ett undernärt barn på fötter igen.

Varför skriver jag det här då?
-Jo. Den här bloggposten är ett sätt bidra. I och med att jag publicerar den blir inte bara fler uppmärksammade på att det finns ett stort behov av hjälp i delar av vår värld utan dessutom innebär det att kreditkortsföretaget re:member skänker sex påsar av den nötkräm som UNICEF använder vid behandling av undernärda barn. Tre påsar nötkräm om dagen är allt som krävs för att ett barn som lider av undernäring ska kunna överleva.

Sex påsar gör ju inte mycket, men budskapet är viktigt om inte annat och jultider är som bekant tid för omtanke.

Jul 2011

Nu hoppas jag dock inte bara på omtanke utan även på tanke. Vad menar jag med det då? -Jo. Som jag sa, sex påsar nötkräm gör inte mycket. Det krävs alltså mer. Mer pengar alltså? Ja, visst betyder pengar mycket. Men det som betyder mer är hur pengarna används eller om man är engagerad på annat sätt. Personligen följer jag sedan ett par år tillbaka "1%-målet". Alltså att bidra med 1% av min inkomst till välgörande ändamål. Det är kanske inte den mest vågade eller solidariska handlingen på planeten men det är i alla fall något.

Än fast jag tagit en lätt väg så tycker jag inte man ska göra det alltför lätt för sig. Jag anser att om man ska ge pengar till välgörenhet så ska man göra ett medvetet val av hur pengarna ska användas och välja organisation med omsorg. Min personliga åsikt är att pengar aldrig ska ges direkt till behövande, varken till individer eller länder. Det jag tror bidrar bäst på lång sikt är hjälp till självhjälp, humanitär hjälp, och även att "sopa framför egen dörr".

Jaha, men vart kommer 40-åringen in då???
-Jo, en av de två organisationer jag bidrar till är Läkare utan gränser och...

Idag, 21:a december 2011, fyller Medecins Sans Frontieres (Läkare utan gränser) 40 år.

Grattis!


Den andra organisationen jag bidrar till är en "sopa framför egen dörr"-organisation. Men jag tänker inte berätta vilken det är.


Såååååå, nu har jag rantat tillräckligt! :)))

Dax att gå å stoppa i sig för mycket Julskinka och ischoklad.

God Jul!!!!