lördag 12 november 2011

Hur långt är ett snöre?

Hur stor är min blogg? -Tydligen stor nog för att bjuda in mig på en föreläsning med Renata Chlumska !

Så i måndags styrde jag stegen mot Observatoriet vid Odenplan i Stockholm för en blogg-kväll anordnad av Primus och Brunton. Det utlovades mingel, visning av observatoriet och föreläsning av Renata Chlumska. Sen hade jag en "vag" aning om att viss produktplacering skulle förekomma ;)

Blev det som jag trodde då? -Japp, full pott.

Renata
En hög-gravid Renata Chlumska höll ett mycket inspirerande föredrag om sin väg i livet, vad som motiverade henne och de expeditioner hon gjort. Mycket intressant!
Hon framstod som en mycket sympatisk människa med stor integritet och mycket vilja (som av påkommen anledning var ganska trött, fast det hindrade henne inte nämnvärt). Det var klart intressant att få träffa henne.

Idolfoto!

Observatoriet
Observatoriet är tråkigt nog inte mycket att ha längre rent praktiskt och är helt enkelt ett museum. Teleskopet har en förstoring på ynka 63 gånger. Men det hela är väldigt vackert i alla fall och det var roligt att få se det. Lite besviken blev jag ändå, det hade varit coolt om man fått se något som varit aktuellt så att säga. Fast mina krav på rymdprytlar är ju ganska höga... Så, gå dit och kolla in stället. Det är en vacker park och ett fint bygge.

Teleskopet i all sin glans.

Reflektioner
Det mest intressanta med kvällen var kanske ändå eventet som helhet. Det var verkligen med dubbla känslor jag gick därifrån på kvällskvisten. Dels hade det varit kul att träffa folket och allt som ordnats. Men nånstans kändes det lite konstigt. Visst är det smickrande att bli inbjuden till ett företagsevent för att de uppskattar det man gör, men samtidigt finns det ju som känt inga "fria luncher". Visst fick vi stå ut med lite produktförevisningar (bra prylar, inget snack om det) men man känner sig lite köpt, jag gjorde det iaf. Jag kanske tar det fel, de ställde absolut inga motkrav, men ändå, nånstans är det ju underförstått.
Men, men. Jag fick träffa Renata Chlumska och det var värt varenda osagd produktplaceringsintention! ;))


Sååå, till Primus och Brunton - Tack för en grym kväll!


Om du vill köpa produkter från Primus och Brunton så går du till Naturkompaniet!

Primus - Gör framförallt friluftskök, kanske de bästa i världen, och har varit banbrytande inom gebitet från första stund. De kommer med några nya superlätta multi-fuel-kök till jul så - Kolla in dem! -

Brunton - Är ett företag som varit med sen urminnes tider (iaf. sen slutet av 1800-talet) men inte synts på den europeiska marknaden förrän nu. De gör lyx-kompasser, solpaneler för uteliv och kikare av högsta kvalité. Deras priser är ganska saftiga men vi fick testa lite av varje och jag kan verkligen rekommendera deras produkter. - Kolla in dem också! -

En mycket flexibel solpanel (med USB-anslutning), riktigt imponerande för en tekniknörd!


Som avslutning: Dagens utsikt
Idag är det lördag. Hösten är tydligen den snöfattigaste som nånsin registrerats här i landet. Däremot lär det vara den dimmigaste!

Töga.

P.s.
The rats in my neighborhood are so Banksy. I just love it ;)

4 kommentarer:

  1. du måste berätta mera /mamma

    SvaraRadera
  2. Precis - hade varit skoj att få spana på stjärnbilden Orion eller Venus. Nu var det ju för mycket moln för det.

    Men Renata var ju en stjärna, föredraget tycker jag var väldigt skoj och givande för en måndagskväll så här på hösten. :-)

    SvaraRadera
  3. Du frotterar dig med de stora kanonerna nu :-)
    När får man se dig imorgonsoffan hos SVT?

    SvaraRadera
  4. Visst serrö!

    Ähh, morronsofforna ä väl inget. De ska va prime-time 20:00, annars får de va. ;)

    Ärligt talat...
    Jag tror vi båda kommer i morgonsoffan på tv om vi läcker planerna om vår extrem-expedition till Möllehöj!

    *oooops!* Nu läckte jag det ju!

    SvaraRadera