fredag 14 oktober 2011

Höstlöpning

Nu är det ingen tvekan, hösten är här.

Jag måste säga att det är lite trögt att komma igång. Det här med att kränga på sig massa kläder när man ska springa och frysa i onödan i allmänhet. Vart tog värmen vägen liksom?

Jaja, nu bor vi i Sverige så nått val har vi ju inte, om man inte flyttar långt söderut vill säga, men det kommer inte hända, än på många år iaf. Det gäller att klä sig rätt nu så man inte misströstar för mycket, minsta frystendens är förbjuden.

Ny mössa ska införskaffas och eventuellt även löpartajts, men där är jag inte hundra än, måste se hur det ser ut på innan jag bestämmer mig slutgiltigt för det spåret.

Annars rullar det på riktigt bra med löpningen. Sicklaloppet för två veckor sen gick riktigt bra. Tog det lugnt i början och tryckte på i slutet. Det spratte rejält i benen efter halva vägen och då är det bara att släppa på. Det var ruskigt härligt. Sicklaloppet i sig var helt ok men inte nån personlig favorit. Midnattsloppet och SpringCross är svåra att slå i känsla och banprofil.



I och med hösten så blir det automatiskt lugnare tempo i löpningen. Jag har dragit ner både tempo och intensitet och det känns helt rätt. Kroppen behövde verkligen vila och återhämtningn efter en ganska intensiv sommar löpmässigt.

Det är också intressant att se när snön kommer i år. Förra året damp den ner den 22:a oktober, vilket bara är en vecka bort nu. Vem vet, tempen börjar ju bli snö-mässig. Det skulle verkligen få in löpträningen i vinterfasen, med ännu mer kläder som följd.

Nä nu ska jag inte klaga mer. Bara att acceptera läget och dra på sig varma underställ, mössor i mängder och vantar i lager på lager. Det gäller att se det positiva, mysa ihop, se dåliga tv-serier och frossa i värmeljus, när man inte är ute och springer i snöoväder förstås. ;)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar