torsdag 14 juli 2011

Sommarfantasy

Sommaren är alltid en bra tid för bokslukeri och nu har jag har fått vantarna på en helt ok fantasybok. Det är svårt att hitta bra fantasy numera så det är roligt (jag har plöjt igenom det mesta som är läsvärt känns det som).

Serien (självklart...) är tre böcker (tack och lov bara tre...) av Robin Hobb och heter The Farseer Triology.

Böckerna:
The Assassin's Apprentice
Royal Assassin
Assassin's Quest

Hittills har jag läst första och är klart nöjd. Serien är inte i Tolkien-stil, inga dvärgar och ingen lång resa för att kasta ner en ring i ett hål. Det är även ytterst lite magi med i bilden, lite telepati finns med men inget som överskuggar handlingen. Bästa beskrivningen jag kan komma på av det hela är att kalla storyn "medeltida" och att det kretsar kring ett fiktivt hov och uppväxten av "lönnmördaren". Låter kanske inte så upphetsande, men det är välskrivet, ganska o-förutsägbart och en småtrevlig handling. Lagom engagerande för solstolen.

Kan klart rekommendera första boken om du gillar fantasy, eller intriger för den delen.

Uppdatering:
Jag har nu börjat läsa andra boken och det börjar bli segt. Utvecklingen avstannar, dels händelsemässigt men framförallt personerna avstannar. I andra delen av bok två blir det helt enkelt rejält segt.

Uppdatering 2:
Slutet i bok 2 tog sig riktigt bra. Men som sagt, bok 2 var ganska seg och man kan hoppa över stora delar av mitten. Fast gillar man chic-lit så är det bara att köra på.

Bok 3 är helt fantastistkt underbar... Den är bland det bästa jag läst. Den slukade mig helt och hållet. Hur kan en människa komma på sådana historier och så totalt få en att slukas upp i berättandet? Magi kanske...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar