fredag 28 januari 2011

Fredagsbild

Dörrar i Gamla stan: Tyska kyrkan

söndag 23 januari 2011

Jag har gjort något väldigt "old-school". Jag har köpt DVD:er!

Jag har redan sett filmerna, men de är så sjukt bra så jag kan inte leva med mig själv om jag inte supportar skaparna av dem.

Är grymt peppad på om det är något kul extramaterial på skivorna.

Signatures

Signatures a SWEETGRASS PRODUCTIONS film from Sweetgrass Productions on Vimeo.


Reel Rock Tour DVD

måndag 17 januari 2011

söndag 2 januari 2011

Löpning 2011

Så, då har ett oskrivet nytt år börjat.

2011, ljuset är på väg och vi går mot varmare tider. Först har vi ju en snörik härlig vår att se fram emot med allt vad vinter erbjuder, men idag hade jag tänkt prata löpning. Det är ju inte så himla långt tills det blir barmark och löpningen får fart igen. Om inte annat så börjar jag längta dit och vad är då bättre än lite långplanering för året som kommmer!?

Personligen har jag faktiskt hållit igång löpningen i vinter som jag aldrig gjort tidigare. Jag är lite små-stolt över att ha fått in en rutin och erfarenhet att kunna klä mig rätt för väder och temperatur för löpningen. Egentligen är det ju samma kläder som används vid längdskidåkning, men jag har aldrig varit seriös på det och utförsåkning som jag mest hållit på med vad gäller vintersporter är egentligen en helt annan typ av fysisk aktivitet som kräver att kläderna klarar lägre intensitet men längre form av aktivitet och långa perioder av stillastående.

Löparkläder på vintern
Det jag använder för löpningen nu på vintern är egentligen väldigt enkelt. Listan är personlig så justera mängden kläder för vad som passar dig.

Grundkläder: Vindställ (jacka och byxor), mössa (som går ner ordentligt över öronen), vantar, halskrage i fleece.

  • +5 °C - 0 °C, Grundkläder, underställsbyxor och funktions t-shirt.
  • 0 °C - -4 °C, Grundkläder, underställsbyxor och långärmad underställströja.
  • -5 °C - -8 °C, plus underställströja i micro-fleece. 
  • -9 °C - -14 °C, plus långkalsoner i micro-fleece.
  • < -15 °C, lägg ner! är du galen!?!
I sko-väg så kör jag mina vanliga löpardojjor oavsett temperatur och har aldrig mer än vanliga funktions-strumpor, fötterna håller sig varma utan problem ändå. Om underlaget är halt eller slirigt så kan jag rekommendera Yaktrax Pro, sjukt bra broddar att löpa med. Överlag klarar man sig dock utmärkt utan broddar, så länge det inte är blank-is.

Guldkornet i utrustningen är faktiskt halskragen i fleece, den är helt underbar och värmer hals och huvud mer än jag nånsin kunde tro.

Sen, att tänka på under vintern är att ta det lugnt. (Här känner jag att jag slår in öppna dörrar, men det skadar inte att upprepas.) Dels gör underlaget att du inte kan räkna med samma hastighet som med barmark, personligen gillar jag att det blir mjukare att springa men det är lätt att bli nedslagen av det faktum att det går långsammare. Sen är det hårt för luftrören och lungorna när lufttemperaturen går neråt. Ner till -5 °C har jag inga problem, under -10 °C blir det klart märkbart (och jag drar ner rejält på tempot) och under -15 °C springer jag inte (faktiskt mest för att det blir jobbigt att andas).

Plan och mål
Årets planerade löp-event är...

  • 26:e maj, Scaniamilen.
    1 mils trail-lopp. Brukar vara trevligt och familjärt.
  • 13:e augusti, Midnattsloppet Stockholm.
    1 mils asfaltslöpning. 30-års jubileum, blir nog värsta partyt! Hoppas det blir svalare än 2010...

Mitt främsta mål för året är precis som förra året, att först och främst må bra och hålla mig på en bra nivå där energinivå, kropp, själ och kapacitet är bra avvägt. Sen hägrar en tid under 50 minuter på milen som ett klart mål. Det vore attans om det inte ginge att göra det, men det kräver en del intervallträning och det är inget jag pysslat med tidigare så inget är garanterat. 

Sen är jag ruskigt sugen på att höja ribban i löpningen ett snäpp. Jag är lite för bekväm med milen för att det ska vara riktigt spännande längre och behöver en utmaning. Det hade varit roligt att ta en halv-mara och jag tror Stockholm Halvmarathon 17:e september är ett bra mål. Egentligen tycker jag att Göteborgsvarvet hade varit roligare men det är fullbokat sen länge. Lika bra att anmäla sig snart så jag inte fegar ur...

Förra årets erfarenheter
Trots att det är roligt att titta framåt får man inte glömma vad man presterat, berömma sig för de resultat man gjort och se vad man kan förbättra.

Vad gick bra?
Jag gjorde en riktigt bra Scaniamil 2010. Jag förbättrade mig avsevärt jämfört med tidigare år. Den tydligaste orsaken till det var dels viloperioden jag hade under vintern 2010 så att min överbelastningsskada läkte men kanske framförallt hade löp-erfarenheten satt sig ordentligt (det tog två år).

Trots att Midnattsloppet 2010 är det sämsta lopp jag gjort och att det var en ren katastrof fysisk så var det nog årets bästa erfarenhet. Jag lärde mig tre saker: 1. jag är usel på varmt klimat och det är bara att acceptera det. I framtiden ska jag ta det mycket lugnare och acceptera läget vid liknande situationer. 2. jag hade tränat för dåligt och satsade över min förmåga. (Har en känsla av att det kommer återvända *hrrmm...*) 3. Maten inför ett lopp är viktig som bara den och jag/vi laddade totalt fel. Till nästa lopp blir det havregrynsgröt. (*punkt*)

Vad kan förbättras?
Kontinuitet och variation i träningen. Förra året var mitt stora mål att ta det lugnt så att mitt skadade högra smalben skulle bli bra. Det lyckades jag med men samtidigt tappade jag kontinuiteten i träningen. Det hade varit bättre att springa kortare men fler pass än ett långt i veckan. Så, planen för i år är att springa minst två gånger i veckan men max ett långpass.

Energinivån i kroppen. Jag får fortsätta jobba på att äta mer och bättre. Ett försök jag håller på med för tillfället är att tillsätta Glutamin till kosten och hittills är det positivt. Det här är ett arbete som aldrig tar slut, men det är ju trevligt!


Vad är dina mål för 2011?
          och vad är dina erfarenheter från 2010?