fredag 3 december 2010

Fredagsbild

Blue moon

3 kommentarer:

  1. hur har du gjort det där

    SvaraRadera
  2. Med en massa krångel! :O)

    Den längre beskrivningen är att jag använde min Panasonic LX3 och på den har jag skruvat fast en pryl som gör att jag kan skruva fast kameran på mitt teleskop (av märket "Galileoscope"). Sen fipplar man till oändligt fokusavstånd och låååång slutartid. Då blir det en bild på månen.

    Jag har inte riktigt fått till det hela så jag är nöjd. Men det är tillräckligt bra för att det ska vara kul. För att få det riktigt bra har jag insett att man måste ha ett riktigt teleskop med ett riktigt kamerafäste och en systemkamera så man kan ta bort kamerans optik.

    SvaraRadera
  3. Just det...

    Ett problem som också uppstår ganska omgående när man har ett hobbyteleskop är att stjärnorna/månen/planeterna försvinner ur teleskop-vyn fort som attans. Himlen rör ju på sig! (eller, tja, det är ju jorden som snurrar om man ska vara korrekt...)
    Så, ett telekop med motor som följer himlens (ehh, jordens) rörelser är fett bra.

    SvaraRadera