söndag 21 mars 2010

Tunnelbanor som berättar

Jag har fastnat i boken Metro 2033. Men fastnat är nog fel ord, "fångats in och dragits ner i dess underjord" beskriver det hela bättre.

Det enda jag kände till om Moskvas tunnelbana, innan jag fick upp ögonen för den här boken, var att den är enastående utsmyckad och tillochmed har kristallkronor i taket på sina ställen. Det är ju fint och trevligt och allt sånt, men inte särskilt spännande. Vad som dock är spännande är ju tunnelbanor i allmänhet. Mörker, trånga gångar, statsplaner som går i stöpet och lämnar bottenlösa hål efter sig och massvis med hemligheter. Det är ju inte helt konstigt att "urban exploration" är en subkultur att räkna med.

Vad som lockade mig mest var dock att sägnen om Moskvas "Metro 2" togs upp. Hur mycket berättelserna kring det som har inspirerat författaren vet jag inte men det har säkerligen inte varit helt oviktigt. Metro 2 är, vad som berättas, Moskvas hemliga parallella tunnelbanesystem. Byggd under Sovjet-tiden och enligt sägnen kallad "D-6" av KGB.

Det intressanta är att som riktigt bra sägner så finns det en hel del sanning och trolighet i berättelserna om Metro 2. Sovjet med KGB i spetsen var ju inte kända för att prata vitt och brett om sina förehavanden och det har noterats att statsmän dykt upp på platser i tunnelbanan där normalt folk inte brukar dyka upp. Sen vad som är sant och vad som är ren sägen det får man lista ut själv. Engelska Wikipedia beskriver det kort men Ryska wikipedia är desto utförligare (tyvärr är jag dålig på ryska).

En intressant aspekt är att även Stockholm har sägner om tunnelbanan. De två mest kända är om Silverpilen och Kymlinge station. Båda ytterst verkliga men med färgstarka sägner kring sig. Visst finns det böcker om Stockholms tunnelbana men inga vad jag vet använder sägnerna kring den som utgång. Så där är ett tips till författare som söker bra idéer.


Vet du om andra tunnelbanor/metro:s har sägner kring sig?
-Kommentera och länka gärna i så fall! Jag suktar efter bra historier i mystiska miljöer!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar