söndag 6 december 2009

Dokumentärer

Jag erkänner, jag är en dokumentär-nörd.

Vi, för det finns fler än mig, kanske egentligen borde kallas Discovery-ioter istället för dokumentär-nördar för vi/jag är inte intresserade av vilka dokumentärer som helst. Nä, det ska vara utbildande, intressant, vetenskapligt och ju mer avancerat desto bättre. Gammal militärhistoria har jag däremot inte mycket till övers för, jag bryr mig helt enkelt inte om vad Hitlers hårfrisör hade för politisk agenda...

Nå, till anledningen för det här inlägget. Jag ramlade över en helt fantastisk källa med ruskigt intressanta dokumentärer (The pirate bay kan ha varit inblandad men jag erkänner inget!). Materialet är amerikanskt och är till för lärare så nivån är i varierande svårighet men väljer man att sortera på "College/Adult" och dessutom aktar sig för de äldsta produktionerna så är grejerna riktigt intressanta. Allt är CC (Creative Commons) och kan ses direkt på webben (*jippii*).

>Länk till Learner.org<


P.s.
Har du någon favorit-dokumentär?
Personligen har jag UR:s kurs för att flyga flygplan högt upp på listan. Kombinationen av amatör-produktion tillsammans med oväntade händelser och engagemang är oslagbar.