tisdag 19 maj 2009

En helg på Träskberget

Min 30-års fest är över. Förra helgen var jag på klätterkursen jag fick i 30-års present för ett halvår sen.

Vi var fem deltagare som klängde på Träskberget i Tyresö Brevik i två dagar med Sweden Multisport som instruktörer. Det var riktigt roligt och inspirerande, så tack alla för den fina presenten!

Dag 1
Första dagen började vi med att gå igenom utrustning och hur man säkrar sig själv och sina kompisar. Sen firade vi ner oss från först en liten klippa och sen en stor och hög klippa. Det sög rejält i magen kan jag meddela. Det var skitkul. Vädret var inte med oss till 100% men gott nog.

Sen gick vi igenom hur man gör ankare för topp-reps-klättring. Det innebar knopar och knep, kilning i berg och surrning kring träd. Vi övade på låg höjd genom att leta sprickor för att sätta kilar och kamkilar i och sen se vad de gick för (hänga i dem).

Dagen avslutades med en topprepsklättring, det gick hjälpligt.


På väg upp.

Dag 2
Andra dagen började vi direkt med att göra ankare för topprespklättring. En regnskur gjorde livet på klippan lite besvärligare och ganska halt. Men eftersom man alltid är arbetssäkrad när man pysslar i närheten klippkanten så var det aldrig någon större fara. Ganska snart kom solen fram igen och mätta efter den påtvingade fikarasten gav vi oss ner för att klättra upp.


Ett av våra ankare. Kilar i berget.


Snart uppe. Instruktören Nikki säkrar.


Jag kan verkligen rekommendera den här sysselsättningen. Våga testa på det iaf. höjden är inte jobbig, man lär sig väldigt snabbt att lita på utrustningen och säkerhetsmarginalerna är stora och säkringspunkterna alltid flera stycken.

Det är inte någon "action"-sport för den som tror det. Det är väldigt meditativt och man får jobba med händerna otroligt mycket, vilket jag uppskattade enormt.


Återigen, tack alla som gav mig denna fin-fina present!