tisdag 7 oktober 2008

Skärmarbodabergen

Jag har varit ute och rört på mig igen. Det var ju sånt jag tänkte ha bloggen för så här kommer en reseberättelse.

Jag vaknade tidigt på morgonen lördagen den 4:e oktober och morgonen var kyliga +3,5C och dimmig.

Målet för dagen var en resa med STF till Skärmarbodabergen strax norr om Örebro.

Dimman låg tät över Södertälje denna höstiga lördagsmorgon.







Vid Svampen i Örebro mötte vi upp STF:are från Västerås.










Vi utgick från Lilla Mon-parkeringen och gav oss in i skogen.










Eftersom vi åkt bil hela förmiddagen var det lunchdax på en gång.







Efter lunchen kom vi in i den vilda miljön som gjort Skärmarbodabergen känt de senaste åren. Det är massvis med klippor, klippgrottor och en enormt trolsk känsla, allt efterlämnat av inlandsisen för 9000 år sedan. Att säga att det är ansträngande vandring är lite i överkant, men man tar sig inte fort fram. Vi vandrade i Lilla Mon-området i cirka tre timmar och det räckte gott. Man behöver en stor matsäck för det finns mycket att stanna och titta på och uppleva.













Utsikten över Västmanland är betagande på sina ställen.




























Att vissa av klippblocken legat och jullrat i drygt 9000 år gör inte mig tryggare, men inget av dem föll ner.






Området är exemplariskt uppmärkt och väl underhållet. Tack för det!
















Området är klart värt ett besök, eller fler. Området är stort och är uppdelat i fyra stigområden som var och ett passar för en dagstur. Det enda jag blev lite besviken på var att det inte är några egentliga grottor utan "bara" klippgrottor, men jag kom över det. Jag kommer garanterat tillbaka, förvisso är jag i trakterna emellanåt eftersom jag är uppvuxen i Lindesberg och har familj där, men området är lätt tillgängligt och klart spännande.


View Larger Map