söndag 17 augusti 2008

En promenad till Nykvarn

Tur: Södertälje till Nykvarn
Avstånd: ca. 12km (från Scaniarinken)
Tid: ca. 3h (rask promenadtakt utan rast)

Igår tog jag en långpromenad på ca. 15km från Södertälje till Nykvarn. Man går till största delen på en gammal banvall och det är mycket lättgått. En mycket trevlig tur och alldeles lagom för en eftermiddag. Enda tveksamheterna är i slutet, vid Nykvarn. Där får man trixa sig fram en hel del, så ta med karta. Hem till Södertälje tar man sig med buss 780. Ett alternativ är att ta bussen till Nykvarn och gå hem, vilket kan vara trevligt.

Självklart irrade jag omkring en del. Som vanligt tycker jag att jag kommer på skitsmarta vägar, som leder ut i kärr eller rakt på lodräta klippväggar så jag får vända tillbaka och fortsätta där jag vek av. Men det ger ju lite strapatskänsla och så får jag se massa intressanta ställen jag skulle missa annars.

Tyvärr blev det inga bilder men det kommer nog i nån senare postning, för den här turen kommer jag gå fler gånger. Någon officiell vägbeskrivning har jag inte hittat.

Min vägbeskrivning
1. Ta dig till parkeringen på södra sidan om E20, mitt emot Scaniarinken.
2. Gå in på den gamla banvallens grusväg, bredvid kraftledningen.
3. Följ banvallen förbi Almnäs, ända fram till den nya tågbanan.
4. Vid nya banvallen följ vägen till höger, gå inte under den.
5. Framme vid bebyggelsen (VW/Skoda) ta in på den asfalterade gångvägen, Mörbyvägen, och följ vägen tills den tar slut.
6a. Där Mörbyvägen tar slut kan man ta bussen tillbaka till Södertälje om man vill och då är resan slut.
6b. Vägen härifrån in till Nykvarn centrum är minst sagt trixig. Gå in på vägen som går parallellt med stora vägen (ca. 50m innan stora vägen och markerad som återvändsgränd).
7. Passera elstationen, gå ca. 50m till och ta vänster in på trottoaren.
8. Gå över stora vägen vid rondellen.
9. Gå rakt fram in på Södertäljevägen. Det är ingen trottoar här så ta det försiktigt.
10. Passera lådbilsbanan och ta in på grusvägen till vänster.
11. Följ grusvägen rakt fram.
12. Håll till höger efter järnvägsundergången.
13. Framme vid asfaltsvägen, Centrumvägen, ta till höger.
14. Gå över vägen till trottoaren på vänstra sidan.
15. Följ vägen ända in till Nykvarns centrum -Framme!

Från Nykvarns centrum kan man ta buss 780 för att komma tillbaka till Södertälje.

Om du har några förbättringar av den här vägbeskrivningen så skriv en kommentar!


View Larger Map