söndag 8 juni 2008

Årets första dopp och testpackning

Först, jag badat utomhus för första gången i år. Det var jätteskönt och inte alls kallt.

Från det ena till det andra...

Jag har gjort en testpackning inför Keb-turen. Det ser ok ut, kommer nog inte bli alltför tungt. Däremot är jag långt ifrån Fjäderlätt, målet på "3-för-3" (3 kg för skydda, sova och bära) är långt borta. För mig blev de tre hela 7,5kg(!).

Hur det blev så:
* Ryggsäck - 2,8kg
* Sovsäck - 1,4kg
* Liggunderlag - 0,7kg
* Tält - 2,5kg

Rätt tungt. Man ser ju ganska omgående var de stora posterna är, tält och ryggsäck. De är däremot något jag inte vill kompromissa med i Kebnekaise-området eftersom vädret kan vara riktigt ombytligt och rejält blåsigt. Jag hade kunnat köpa en ny sovsäck och tjänat nästan ett kilo på det men har inte lust att lägga ut de pengarna just nu (kostar ca. 2.500kr om man vill ha nått lätt). Sen kommer det ju bli dagsturer från ett "basläger" så den totala packvikten under toppturen kommer bli runt 6kg, vilket är superlätt.

När jag packat ner resten av det man behöver så stack vikten iväg ännu mer men inte katastrofalt. All packning exklusive mat och vatten landade på ca. 12kg. Mat och vatten kommer att bli ungefär 6kg (1kg mat per dag och 1L vatten). Totalt kommer packningen alltså att väga 18-20kg vid start. Vilket får ses som ok. Men det är över 1/4-del av min kroppsvikt, vilket brukar ses som en övre gräns för komfortabelt bärande. Som sagt, toppturen kommer bli en lättviktare iaf.

Här är en lista på vad de övriga grejerna vägde:
* Trangiakök med liten gasbehållare - 1409g
* Köksprylar (kåsa, sked, tändare, etc.) - 164g
* Kniv, kompass, ficklampa - 385g
* Förbandsgrejer (plåster etc.) - 169g
* Strumpor, 2st - 164g
* Underställ, mössa, vantar - 400g
* Regnbyxor - 306g
* Regnjacka (enda jackan som följer med) - 606g

Mer tillkommer (en tröja t.ex.) men det mesta är med. Det var kul att testa att allt kom ner i ryggsäcken och vad det landade på. Nu är det bara finjusteringar och maten kvar.

2 kommentarer:

  1. Marie tog sitt första dopp idag i Varberg.
    Själv väntar jag till jag är helt frisk.
    Det gäller att ha stenkoll på vad allt väger :-)
    Men vad väger fickpluntan med whiskeyn? Lite gott måste du ha med dig till toppen.

    SvaraRadera
  2. Whiskey kan jag garantera att jag inte bär på. Men vem vet, en plunta kanske döljer sig mellan raderna. =)

    SvaraRadera