lördag 12 april 2008

Jag såg en dokumentär om Everest...

Jag såg en dokumentär om Everest som var dålig.
(IMAX.Everest.Xvid.AC3.avi heter den på internets mörkare sidor, sök på mininova.org)

Som IMAX-produktion så borde det vara någon slags garanti för kvalité. Och, ja, den var bra klippt, hade en känd berättare och var snygg. Men, den var väldigt amerikansk på något konstigt, obehagligt sätt. Den hade en olustig känsla av "jag ska fram och det spelar ingen roll om alla runt mig dör, eller jag heller för den delen". Jag gillade det inte.

Utsatta sysselsättningar som klättring och vistelser i farlig miljö där du är beroende av dina kamrater och de av dig ställer vissa krav. Till exempel vad gäller risktagande, att man är oansvarig med sitt eget liv är en sak men inte när man riskerar andras.

Nä, läs istället boken "7 berg, 7 kontinenter, 7 månader". Dels är det en oerhört vacker bok om världens sju högsta berg och så tycker jag att författaren Fredrik Sträng har en vettig inställning till riskfyllda aktiviteter. Devisen att "ta inte onödiga risker, man kan alltid försöka igen", "det är resan och inte målet som är det viktiga" och "gör saker du tycker om" är klokt och har en stor portion självbevarelsedrift i sig.

Nästa dokumentär jag ser blir BBC-Horizon:s "Doctors in the death zone" (på svenska "Läkare i dödens zon") på Kunskapskanalen. Även den är om Everest, fast inriktad på kroppens reaktioner på den höga höjden. Verkar riktigt intressant.

Berg är fascinerande.

Kolla in mer på:
Läkare i dödens zon, på svt.se
Caudwell Xtreme Everest research project

Uppdatering: "Läkare i dödens zon" var skitbra, se den!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar